Powered By Blogger
http://arif-healthy.blogspot.com/

Monday, November 7, 2011

Hubungan antara Dukungan Sosial Orangtua dengan Kemandirian Belajar pada Siswa Sekolah Menengah Atas

The quality of education is decreasing in Indonesia. According to Hasbullah (2005), the low quality of education in Indonesia is caused by two factors, internal and external. One of the internal factor is the lack of self direction in learning. Self direction in learning is a process where individual takes an initiative in planning, administering, and evaluating the learning system. One of the characteristics in a student that affects the self direction in learning is motivation. Parental social support play an active role in increasing motivation in a student. The purpose of this correlational research was to discover the relationship between parental social support and self direction in learning on highschool students.
The population of this research was the students of SMA Negeri 1 Medan, and a sample of 195 students was recruited from the 10th grade, the 11th grade, and the 12th grade. The researcher used a set of two Likert scales, including Self Directed Learning Scale, which was designed according to the components of self direction in learning by Candy (1991), and Parental Social Support Scale, which was designed based on the dimensions of social support by Sarafino (1998). The Parental Social Support Scale consists of 50 items, and the reliability of the scale is (rxx)=0.950. The Self Directed Learning Scale consists of 50 items, and the reliability of the scale is (rxx)=0.917.
To analyze the result, the researcher used Pearson Product Moment Coefficient Correlation. Outcome of data analysis shows there is significant correlation between parental social support and self direction in learning. The results showed a positive correlation between parental social support and self direction in learning on highschool students (r = 0.477, ρ (0,05)). It indicated that the higher the parental social support is given, the higher the self direction in learning is shown, and vice versa.
Abstract (other language): Menurunnya kualitas pendidikan di Indonesia bukanlah hal yang baru lagi. Menurut Hasbullah (2005) penyebab rendahnya mutu pendidikan di Indonesia adalah berasal dari faktor internal dan faktor eksternal. Salah satu faktor internalnya adalah kurangnya kemandirian belajar pada siswa. Kemandirian belajar merupakan proses dimana individu mengambil inisiatif dalam merencanakan, melaksanakan dan mengevaluasi sistem pembelajarannya. Salah satu karakteristik siswa yang dapat mempengaruhi kemandirian belajar pada diri siswa adalah motivasi pada diri siswa. Dalam meningkatkan motivasi berprestasi bagi diri siswa, peran atau dukungan sosial dari orangtua adalah hal yang sangat diperlukan.
Penelitian ini merupakan penelitian yang bersifat korelasional yang bertujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial orangtua dengan kemandirian belajar pada siswa sekolah menengah atas.
Populasi di dalam penelitian ini adalah siswa/i pada SMA Negeri 1 Medan dan sampel penelitian ini adalah 195 siswa di SMA Negeri 1 Medan. Penelitian ini menggunakan dua buah skala sebagai alat ukur, yaitu Skala Kemandirian Belajar dan Skala Dukungan Sosial Orangtua yang disusun seJustify Fullndiri oleh peneliti dalam bentuk Skala Likert berdasarkan dimensi-dimensi dukungan Sosial Orangtua (Sarafino, 1998) dan komponen kemandirian belajar (Candy, 1991). Skala Dukungan Sosial Orangtua nilai reliabilitas (rxx)=0.950 dan terdiri dari 50 aitem, sedangkan Skala Kemandirian Belajar nilai reliabilitas (rxx)=0.917 dan terdiri dari 50 aitem.
Analisa penelitian menggunakan korelasi Pearson Product Moment. Hasil analisa menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara dukungan sosial orangtua dan kemandirian belajar. Berdasarkan hasil analisa ditemukan bahwa terdapat hubungan positif antara dukungan sosial orangtua dengan kemandirian belajar pada siswa sekolah menengah atas dengan nilai r – 0.477, ρ (0,05). Artinya semakin tinggi dukungan sosial orangtua maka akan semakin tinggi kemandirian belajar pada siswa dan sebaliknya semakin rendah dukungan sosial orangtua maka akan semakin rendah kemandirian belajar pada siswa.

No comments:

Post a Comment